Met uw kind naar de tandarts

In de jeugd wordt de basis gelegd voor een goede mondgezondheid voor de rest van het leven. Voor kinderen met een probleemloos gebit, een redelijke mondhygiëne en een ontspannen houding bij het mondonderzoek, volstaan vanaf driejarige leeftijd twee controles per jaar. Als er wel problemen zijn, is het soms beter om vaker te gaan. Zo nodig stelt de tandarts dit voor.

Hoe kunt u uw kind het best voorbereiden op een behandeling?

• Vertel alleen wat er gaat gebeuren en geef geen overbodige informatie. Kinderen slaan een negatief verhaal op. Kinderen verdienen een eerlijke uitleg, maar het is niet nodig ze zenuwachtig te maken.
  • Als u een vraag van uw kind niet kunt beantwoorden, stel dan voor dat aan de tandarts te vragen.
  • Beloof geen kadootjes. Hierdoor kan het kind tot de conclusie komen dat er iets ergs staat te gebeuren.
  • Onze tandartsen zijn gewend om kleine kinderen te behandelen, op een rustige manier. Wij hopen dat u als ouder ons uw vertrouwen geeft.
  • Uw kind wordt niet onder fysieke dwang behandeld. Als het een keer niet lukt, maken we gewoon een nieuwe afspraak.

Preventie

Met preventieve behandelingen voorkomen we dat het gebit achteruit gaat. Zo krijgt ieder kind de kans een gaaf gebit te houden. Door regelmatige applicatie van fluoridegel wordt het tandglazuur minder oplosbaar. Diepe groeven in de kiezen worden gesealed, zo krijgen bacteriën geen kans om zich te verschuilen voor de tandenborstel.

Mochten er onverhoopt gaatjes ontstaan in het melkgebit (cariës) dan wordt samen met de ouders de voeding en mondhygiëne besproken. Krijgt een kind ondanks gezonde voeding en een goede mondhygiëne toch gaatjes, dan wordt het speeksel onderzocht.

Behandelingen

De melksnijtanden gaan wisselen tussen het vijfde en achtste levensjaar. De melkhoektanden en kiezen wisselen tussen het tiende en dertiende levensjaar.

Als een kind op jonge leeftijd gaatjes krijgt, is het risico groot dat de pulpa van de kies ontstoken raakt. Dit kan gepaard gaan met ernstige kiespijn. De kies moet dan voortijdig getrokken worden. Ondanks een goede begeleiding door de tandarts en een sterke verdoving kan dit een bijzonder onaangename ervaring zijn. We willen dit voorkomen door het gaatje tijdig te vullen. Als er nog geen pijnklachten zijn, is het meestal mogelijk om deze behandeling op een ontspannen manier te laten verlopen, zelfs bij kinderen van vier jaar oud.

Als melkkiezen vóór het negende levensjaar getrokken zijn, heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling van het blijvende gebit. Het blijvende gebit komt dan onregelmatig door. Dit is alleen met een beugelbehandeling te herstellen.