Nieuwe patiënten zijn altijd welkom!

Schrijf je nu in via deze link.

Met je kind naar de tandarts

Wij zijn gewend om kleine kinderen op een rustige manier te behandelen. Wij hopen dat jij als ouder ons hierin vertrouwt. We behandelen je kind niet onder dwang . Als het een keer niet lukt, maken we gewoon een nieuwe afspraak.

MET JE KIND NAAR DE TANDARTS

In de jeugd leg je de basis voor een goede mondgezondheid. Voor kinderen met een probleemloos gebit, goede mondhygiëne en een ontspannen gedrag, zijn twee gebitscontroles per jaar genoeg. Als er wel problemen zijn, begeleiden wij ouders en kinderen intensiever.

Hier zijn alvast een paar adviezen om ervoor te zorgen dat je kind het leuk vindt om naar de tandarts te gaan:

• Wij zijn gewend om met kinderen om te gaan en hun vragen te beantwoorden.
  • Als je kind thuis vragen stelt over het tandartsbezoek is het een goed idee om die vragen samen aan ons te stellen.
  • Beloof geen cadeautjes. Een kind denkt dan misschien dat er iets ergs gaat gebeuren.
  • Wij zijn gewend om kleine kinderen op een rustige manier te behandelen. Wij hopen dat jij als ouder ons hierin vertrouwt.
  • We behandelen je kind niet onder dwang . Als het een keer niet lukt, maken we gewoon een nieuwe afspraak.

Preventie

Ieder kind krijgt de kans een gaaf gebit te houden door preventieve behandelingen. Met fluoridegel maken we het tandglazuur sterker. Diepe groeven in de kiezen sealen we, zo krijgen bacteriën geen kans om zich te verschuilen voor de tandenborstel.

Als gaatjes ontstaan dan bespreken we de voedingsgewoontes. Gaatjes ontstaan alleen als er te vaak suikers gegeten of gedronken worden. Helaas zitten suikers verstopt in allerlei voedingsmiddelen. Door snoep, koek en limonade te vermijden, gaat het gebit niet verder achteruit. Krijgt je kind ondanks gezonde voeding toch gaatjes, dan onderzoeken we het speeksel. In zeldzame gevallen is daar iets mee mis.

Behandelingen

De melksnijtanden wisselen op zes en zevenjarige leeftijd. De melkhoektanden en kiezen tussen het tiende en dertiende levensjaar.

Als een kind gaatjes krijgt, moeten we dat tijdig te vullen, anders is het risico groot dat er kiespijn ontstaat. Als er nog geen pijnklachten zijn, verloopt deze behandeling meestal op een ontspannen manier, zelfs bij hele jonge kinderen. Bij kiespijn moeten we helaas de kies voortijdig verwijderen. Ondanks onze begeleiding en een verdoving is dit een onaangename ervaring voor het kind. Dat willen we liever voorkomen.

Als melkkiezen vóór het negende levensjaar getrokken zijn, heeft dit gevolgen voor de ontwikkeling van het blijvende gebit. Het blijvende gebit komt dan onregelmatig door, wat ook met een beugel lastig te herstellen is.

Preventie staat daarom bij ons voorop.