Nieuwe patiënten zijn altijd welkom!

Schrijf je nu in via deze link.

Wortelkanaalbehandeling

Veel mensen denken dat een wortelkanaalbehandeling heel pijnlijk is, maar dat is gelukkig niet waar. Met een normale verdoving kan de behandeling pijnloos plaatsvinden.

Kiespijn?

De wortels van je tanden en kiezen zitten stevig vast in het kaakbot. In iedere wortel zit een kanaal met zenuwvezels en bloedvaten. Als hier bacteriën in komen door cariës, krijg je een ontsteking, die je niet kunt behandelen met ontstekingsremmers of antibiotica. Alleen een wortelkanaalbehandeling, waarbij we de kanalen schoonmaken en  opvullen helpt dan.

Soms is het een hele puzzel om uit te zoeken welke tand ontstoken is, dat heeft te maken met het verloop van de kaakzenuw. Kiespijn kan bijvoorbeeld gevoeld worden als oorpijn.

wortelkanaal-behandeling

De wortelkanaalbehandeling
Veel mensen denken dat een wortelkanaalbehandeling heel pijnlijk is, maar dat is gelukkig niet waar. We kunnen het goed verdoven. Je kunt wel napijn krijgen, maar dat kan met paracetamol onderdrukt worden.

Als je wil weten hoe wij een wortelkanaalbehandeling uitvoeren, lees dan verder.

We verdoven eerst de tand en isoleren hem met een rubberdam. Zo kan er geen speeksel bij komen. Door een opening in het kauwvlak sporen we de ontstoken pulpa op en verwijderen hem tot aan de punt van de wortel. De kanalen maken we met speciale vijlen wat ruimer, zodat we ze daarna grondig kunnen desinfecteren met een vloeistof en ultrasone trillingen.

De hele behandeling voeren we uit onder microscopisch zicht. Met behulp van de microscoop sporen we onregelmatigheden in het kanaalverloop op en controleren we de reiniging.

Dan vullen we de kanalen en beoordelen we het eindresultaat met een röntgenfoto.

Na deze behandeling versterken we de tand met een glasvezelstift en herstellen we hem met een vulling. Soms is er een kroon nodig om de kies extra sterk te maken. Een tand of kies die wij zo behandelen, kan nog een leven lang mee.

Zo ziet dat er uit op de foto.

Behandelduur & Beperkingen

Behandelduur
Gemiddeld zijn we een half uur bezig per kanaal, afhankelijk van de toegankelijkheid daarvan. De behandeling kan dan ook niet altijd in één keer afgemaakt worden.

Beperkingen
Wortelkanaalbehandelingen zijn zinloos als er een verticale scheur in de wortel zit. Dat geldt ook voor kiezen met gevorderde parodontitis.

Een apexresectie (chirurgische behandeling van de wortelpunt) doen we alleen als de kanalen eerst zorgvuldig gevuld zijn en er geen andere behandelingen mogelijk zijn.