Tandartsenpraktijk Vreugdenhil endodontie

Endodontie

Tanden en kiezen bestaan uit wortels en kronen. De wortels zitten in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels, bloedvaten en bindweefsel. Dit weefsel noemen we de pulpa.

Ontstoken pulpa?

Bacteriën kunnen een ontsteking van de pulpa veroorzaken door een infectie ten gevolge van cariës. Het is niet altijd duidelijk te voelen welke tand ontstoken is. De pijn kan op een andere plaats gevoeld worden, bijvoorbeeld als oorpijn.

Bij een ontstoken tand hebben ontstekingsremmers of antibiotica geen zin. Een ontstoken pulpa geneest niet. Het is een onomkeerbaar proces. Wanneer het tandweefsel niet wordt verwijderd met een wortelkanaalbehandeling, breidt de ontsteking zich uit naar het kaakbot. Hierdoor gaat kaakbot rondom de wortelpunt verloren. Bij een kaakbotontsteking voelt de tand te hoog aan en is pijnlijk bij het dichtbijten. Bij een onbehandelde kaakbotontsteking ontstaat een zwelling in de mond en het gezicht wordt dik.

De wortelkanaalbehandeling

De tand wordt verdoofd en geïsoleerd met een rubberdam.

Door een opening in het kauwvlak wordt de ontstoken pulpa opgespoord en tot aan de punt van de wortel verwijderd. De punt van de wortel wordt met elektronische meetapparatuur bepaald. De kanalen worden trechtervormig geprepareerd en gedesinfecteerd.

Deze behandeling vindt altijd plaats onder microscopisch zicht. Met behulp van de microscoop spoort de tandarts onregelmatigheden in het kanaalverloop op en controleert hij de reiniging.

De schone kanalen worden gevuld. Met een röntgenfoto wordt het eindresultaat beoordeeld.
Na deze behandeling wordt de tand vaak versterkt met een glasvezelstift en afgesloten met een vulling. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog een leven lang mee. Soms is hiervoor een kroon noodzakelijk.

Dit is een röntgenfoto van een kies met een wortelkanaalbehandeling. Het wortelkanaal is tot aan de wortelpunt opgevuld.

vb1

Pijnlijk?

Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving niet pijnlijk. Er kan wel napijn optreden. Deze kan met paracetamol onderdrukt worden.

Behandelduur

De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen en de toegankelijkheid daarvan. Gemiddeld duurt het een half uur per kanaal. Bij een kaakbotontsteking kan de behandeling niet in één keer afgemaakt worden als vocht vanuit de kaak in de kanalen loopt.

Beperkingen

Wortelkanaalbehandelingen zijn niet zinvol als er een verticale scheur in de wortel zit. Als de tandarts met behulp van de microscoop een verticale scheur ziet, moet die kies getrokken worden.

Als het kaakbot rondom de tand ernstig verzwakt is door parodontitis is een wortelkanaalbehandeling ook niet zinvol en moet de tand getrokken worden.

Een apexresectie (chirurgische behandeling van de wortelpunt) is alleen zinvol als de kanalen eerder zorgvuldig gevuld zijn en er geen nieuwe wortelkanaalbehandeling mogelijk is.