Tandartsenpraktijk Vreugdenhil endodontie

Wortelkanaalbehandeling

Tanden en kiezen bestaan uit wortels en kronen. De wortels zitten stevig vast in het kaakbot. In iedere wortel loopt een kanaal met zenuwvezels en bloedvaten, de pulpa.

Ontstoken pulpa?

Bacteriën kunnen een ontsteking van de pulpa veroorzaken ten gevolge van cariës. Het is niet altijd duidelijk te voelen welke tand ontstoken is, dat heeft te maken met het verloop van de kaakzenuw. Soms kan kiespijn bijvoorbeeld gevoeld worden als oorpijn.

Bij een ontstoken pulpa hebben ontstekingsremmers of antibiotica geen zin. Een ontstoken pulpa geneest niet door medicamenten. Wij moeten dan een wortelkanaalbehandeling uitvoeren.

De wortelkanaalbehandeling

Veel mensen denken dat een wortelkanaalbehandeling heel pijnlijk is, maar dat is gelukkig niet waar. Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving nauwelijks pijnlijk. Er kan wel napijn optreden, maar dat kan met paracetamol onderdrukt worden.

Als je wil weten wat een wartelkanaalbehandeling inhoudt, lees dan verder.

We verdoven eerst de tand en isoleren hem met een rubberdam. Zo kan er geen speeksel bij komen. Door een opening in het kauwvlak sporen we de ontstoken pulpa op en verwijderen hem tot aan de punt van de wortel.  De kanalen prepareren we trechtervormig, zodat we ze grondig kunnen desinfecteren.

De hele behandeling voeren we uit onder microscopisch zicht. Met behulp van de microscoop sporen we onregelmatigheden in het kanaalverloop op en controleren we de reiniging.

Dan vullen we de kanalen en beoordelen we het eindresultaat met een röntgenfoto.

Na deze behandeling versterken we de tand met een glasvezelstift en herstellen we hem met een vulling. Soms is er een kroon nodig om de kies extra sterk te maken. Een tand of kies die wij zo behandelen, kan nog een leven lang mee.

Dit is een röntgenfoto van een kies met een wortelkanaalbehandeling. Twee kanalen zijn tot aan de punt opgevuld.

vb1

Behandelduur

Gemiddeld zijn we een half uur bezig per kanaal, afhankelijk van de toegankelijkheid daarvan. De behandeling kan dan ook niet altijd in één keer afgemaakt worden.

Beperkingen

Wortelkanaalbehandelingen zijn zinloos als er een verticale scheur in de wortel zit. Dat geldt ook voor kiezen met parodontitis.

Een apexresectie (chirurgische behandeling van de wortelpunt) doen we alleen als de kanalen eerst zorgvuldig gevuld zijn en er geen andere behandelingen mogelijk zijn.