Tandartsenpraktijk Vreugdenhil endodontie

Wortelkanaalbehandeling

Kiespijn?

Tanden en kiezen bestaan uit wortels en kronen. De wortels zitten stevig vast in het kaakbot. In iedere wortel zit een kanaal met zenuwvezels en bloedvaten, de pulpa. Als er bacteriën in de pulpa komen door cariës, krijg je een hevige kiespijn.  Ontstekingsremmers en antibiotica zijn zinloos.  Een ontstoken pulpa geneest niet door medicamenten. We moeten dan een wortelkanaalbehandeling uitvoeren, waarbij we de pulpa helemaal verwijderen en de kanalen opvullen.

Soms is het een hele puzzel om uit te zoeken welke tand ontstoken is, dat heeft te maken met het verloop van de kaakzenuw. Kiespijn zelfs gevoeld worden als oorpijn.

De wortelkanaalbehandeling

Veel mensen denken dat een wortelkanaalbehandeling heel pijnlijk is, maar dat is gelukkig niet waar. We kunnen het goed verdoven. Je kunt wel napijn krijgen, maar dat kan met paracetamol onderdrukt worden.

Als je wil weten wat een wartelkanaalbehandeling inhoudt, lees dan verder.

We verdoven eerst de tand en isoleren hem met een rubberdam. Zo kan er geen speeksel bij komen. Door een opening in het kauwvlak sporen we de ontstoken pulpa op en verwijderen hem tot aan de punt van de wortel.  De kanalen prepareren we trechtervormig, zodat we ze grondig kunnen desinfecteren.

De hele behandeling voeren we uit onder microscopisch zicht. Met behulp van de microscoop sporen we onregelmatigheden in het kanaalverloop op en controleren we de reiniging.

Dan vullen we de kanalen en beoordelen we het eindresultaat met een röntgenfoto.

Na deze behandeling versterken we de tand met een glasvezelstift en herstellen we hem met een vulling. Soms is er een kroon nodig om de kies extra sterk te maken. Een tand of kies die wij zo behandelen, kan nog een leven lang mee.

Zo ziet dat er uit op de foto.

vb1

Behandelduur

Gemiddeld zijn we een half uur bezig per kanaal, afhankelijk van de toegankelijkheid daarvan. De behandeling kan dan ook niet altijd in één keer afgemaakt worden.

Beperkingen

Wortelkanaalbehandelingen zijn zinloos als er een verticale scheur in de wortel zit. Dat geldt ook voor kiezen met gevorderde parodontitis.

Een apexresectie (chirurgische behandeling van de wortelpunt) doen we alleen als de kanalen eerst zorgvuldig gevuld zijn en er geen andere behandelingen mogelijk zijn.