Tandvlees

Gezond tandvlees

Het doel van je persoonlijke mondhygiëne is vooral om gezond tandvlees te krijgen en te houden. Gezond tandvlees ligt stevig om de tanden en bloedt niet bij poetsen of stokeren. Wij helpen je om dat doel te bereiken.

Gingivitis

Ontstoken tandvlees (gingivitis) bloedt bij het poetsen en stokeren en is gezwollen en slap. Gingivitis wordt veroorzaakt door tandplak, dat is een laag bacteriën in een kleverige matrix. Door grondig te poetsen en tussen de tanden te reinigen herstelt het tandvlees binnen twee weken.

Als de tandplaque niet wordt weggepoetst verkalkt het. Dit is tandsteen. Als er tandsteen zit, is een goede mondhygiëne niet genoeg, wamt tandsteen is niet weg te poetsen en zit vol bacteriën. Daarom reinigen we bij iedere gebitscontrole je gebit.

Parodontitis

Gingivitis kan zich bij sommige mensen uitbreiden tot diep onder het tandvlees. Dat heet parodontitis en zo kunnen tanden los gaan staan. Parodontitis is moeilijker onder controle te krijgen dan gingivitis. De professionele reiniging en de persoonlijke mondhygiëne zijn tijdrovend.

Als je behandeld bent voor parodontitis krijg je het advies om iedere 3 maanden voor controle te komen. Dit heeft te maken met het risico dat de aandoening terugkomt.

Tandvlees chirurgie

Als tandsteen zo diep onder het tandvlees zit, dat we het niet kunnen bereiken met onze instrumenten, maken we het tandvlees los en reinigen we het tandoppervlak onder microscopisch zicht. Ook wordt ontstekingsweefsel dan grondig  weggehaald en de botcontour gecorrigeerd.