Het Tandvlees

Gezond tandvlees

Bij iedere periodieke controle wordt de conditie van uw tandvlees beoordeeld. Gezond tandvlees ligt stevig om de tanden en bloedt niet bij poetsen of stokeren. Wij adviseren te poetsen met een elektrische tandenborstel. De buitenste haren van de borstel komen net onder het tandvleesrandje.

Gingivitis

Ontstoken tandvlees (gingivitis) bloedt bij het poetsen en stokeren en is gezwollen en slap. Gingivitis wordt veroorzaakt door bacteriën. De laag bacteriën op het gebit noemen we tandplaque. Door grondig te poetsen en tussen de tanden te reinigen herstelt het tandvlees binnen twee weken.

Als de tandplaque niet wordt weggepoetst verkalkt het. Dit is tandsteen. Als er tandsteen onder het tandvleesrandje zit, is een goede mondhygiëne niet voldoende. Tandsteen is niet weg te poetsen. Tandsteen zit altijd vol bacteriën. Daarom is het belangrijk dat de preventie-assistente bij iedere gebitscontrole het gebit reinigt en glad maakt. Daarvoor heeft zij de beschikking over verschillende instrumenten.

Parodontitis

Gingivitis kan zich bij sommige mensen uitbreiden tot diep onder het tandvlees. Hierdoor kunnen tanden los gaan staan. Dit noemen we parodontitis. Parodontitis is veel moeilijker onder controle te krijgen dan gingivitis.

Patiënten die behandeld zijn voor parodontitis krijgen het advies om iedere 3 maanden voor controle te komen. Dit heeft te maken met het risico dat de aandoening terugkomt. De professionele reiniging en de persoonlijke mondhygiëne blijven tijdrovend.

Parochirurgie

Als tandsteen zo diep onder het tandvlees zit, dat we het niet kunnen bereiken met onze instrumenten, kan er voor parodontale chirurgie gekozen worden. Bij deze ingreep wordt het tandvlees losgemaakt en wordt het tandoppervlak onder microscopisch zicht gereinigd. Ook wordt ontstekingsweefsel grondig weggehaald en de botcontour gecorrigeerd.

Bij de voortanden wordt het tandvlees na deze ingreep weer gehecht. Bij de kiezen wordt het tandvlees ingekort. Het voordeel daarvan is, dat het tandoppervlak veel makkelijker schoon te poetsen is, waardoor het resultaat op de lange termijn beter wordt. Het nadeel is dat het blootliggende worteloppervlak tijdelijk gevoelig kan zijn bij koude.

Parodontale chirurgie wordt alleen gedaan bij patiënten met een zeer goede mondhygiëne.